wynalazki
WarsztatTurboCiekawostkiWynalazkiDojazdPo godzinach
 

Podtytuł

Kilka słów o wymianie popychaczy hydraulicznych, wałka rozrządu, usunięciu wycieków płynu chłodzącego, oleju, naprawie pompy podciśnienia i pompowtryskiwaczy. To wszystko w jednym samochodzie...

demontaż głowicy/części

lit.do mojego wasztatu trafił VW Sharan 1,9 TDi PD z objawami nierównej pracy, utratą mocy, "ciężkim paleniem", wyciekami oleju i ubytkiem cieczy chłodzącej z silnika. Z relacji klienta dowiedziałem się, że to auto odwiedziło kolejno kilka warsztatów, lecz bez odczuwalnych efektów pseudo-napraw.

lit.poprzednio zdemontowano głowicę silnika, ponieważ doszło do uszkodzenia uszczelki podgłowicowej. Głowicy nie sprawdzono, ani nie poddano stosownej obróbce, wymieniono uszczelkę i skręcono na stare śruby, bez zachowania procedur ich dokręcania. Wytłumaczono to klientowi , troską o możliwe poukręcanie się starych śrub. Wymieniono hydropopychacze i uznano naprawę za zakończoną.

wałki rozrządu
wałek rozrządu

lit.z mojego doświadczenia wynika, że jedynym sposobem złapania byka za rogi, jest poprostu rozmontowanie głowicy i sprawdzenie wszystkiego od podstaw. Tak też uczyniliśmy z moim mechanikiem. Na pierwszy rzut oka widać, że olej cieknie spod pokrywy zaworów i dolnej płaszczyzny głowicy. Podczas demontażu pokrywy zaworów natrafiamy na dwa zerwane gwinty M6, które naprawiono doraźnie na M8.

UWAGA!      Pokrywa zaworów wraz gumową uszczelką, jest dociskana 13-toma śrubkami M-6 z gumowo-metalowymi tulejkami. Po dłuższym okresie eksploatacji silnika guma ulega starzeniu, twardnieje i traci swoją sprężystość, a tym samym nie dociska pokrywy. Na nic mocne dokręcanie i wszelkiego rodzaju silicony. Po prostu trzeba wymienić 13 śrub i uszczelkę.

lit.po zdjęciu pokrywy głowicy widać od razu, co tam w trawie piszczy. Z relacji klienta wynika,że podczas ostatniej naprawy wymieniono również popychacze hydrauliczne. W gniazdach sterczały wypracowane popychacze wołające o "pomstę do nieba". Powierzchnie krzywek wałka rozrządu wykazują złuszczenia i zatarcia. To ich stan jest bezpośrednio odpowiedzailny za zużycie płaszczyzn hydroregulatorów. Mam nadzieję, że przytoczone fakty, dostatecznie ilustrują fotografie?

uszkodzony popychacz
regulator hydrauliczny

lit.gGdyby podczas wymiany popychaczy wymieniono również wałek, nie byłoby takich "historii". Zawiódł proces weryfikacji i zdrowy "pomyślunek"... Jakość użytych części też pozostawia wiele do życzenia. Dla porównania pokazuję wykonanie Firmy "INA" i firmy "krzak". Różnica widoczna gołym okiem. Ponoć tanie mięso jedzą psy, ale nie wszystkie.

lit.idąc dalej demontujemy gowicę. Jej osprzęt uszczelniano siliconem, który wnikał w kanały chłodzenia i przewody paliwowe głowicy. Specjalnie zaznaczyłem te "fantazje" czerwonymi strzałkami. Zespół pompy paliwa i podciśnienia posiada dwie spec uszczelki. Nie wymnieniono ich, poprostu całą powirzchnię styku z głowicą zapaćkano siliconem.

głowica
pompa vacum

lit.w pompach podciśnienia często dochodzi do obluzowania jednego z krućców. W tym wypadku zamazano w ferworze walki dość znaczną powierzchnię wokół niego.

lit.kolejny dowód na poczynione uprzednio partactwo, to ponadcinane i poskręcane uszczelnienia pompowtryskiwaczy.

uszczelki pompowtryskiwacz
płaszczyzna głowicy

lit.planowanie powierzchni było niezbędne, dowodem jest liczba w czerwonym kółku 0,15mm.

uszczelka podgłowicowa

lit.montaż głowicy rozpoczynamy od dokładnego wyczyszczenia powierzchni i nałożenia nowej, pakietowej uszczelki. O jej grubości decyduje stopień wystawania tłoków ponad blok cylindrów, a nie grubość zeskrawanej warstwy z głowicy. To powszechny błąd pokutujący jeszcze w wielu warsztatach.

lit.nowy wałek rozrządu należy posadowić na nowych wkładach panewkowych. Od nich zależy zachownie właściwego luzu montażowego, a tym samym utrzymanie odpowiedniego klina smarnego w łożyskach ślizgowych. To bardzo ważne, ponieważ wałek w silniku "PD" podlega o wiele większym obciążeniom niż wałek silnika nieposiadającego pompowtryskiwaczy. Czyste wkłady panewkowe i wałek rozrządu składamy obficie smarująć olejem silnikowym.

Nowy wałek
śruby mocujace

lit.górne pokrywy łożysk ślizgowych skręcamy na nowe śruby zachowując odpowiednią kolejność, momenty i kąty dokręcania.

lit.należy bezwzględnie pamiętać o dodatkowym uszczelnieniu zwewnętrznych łożysk wałka rozrządu na płaszczyźnie styku z głowicą. (w moim przypadku. klej jest koloru pomarańczowego, co widać na fotografiach.)Brak kleju hydrofobowego spowoduje wycieki oleju na zewnątrz głowicy. To, także jeden z grzechów głównych niektórych mechaników.

nowe popychacze

lit.nowych popychaczy nie należy ściskać w imadle, maltretować w celu usunięcia z ich wnętrza oleju. To błąd, który może zaowocować uszkodzeniem zaworów zwrotnych w hydroregulatorach. Podczas składania dochodzi do samoczynnego obciążęnia hydroregulatorów sprężynami zaworów. To wystarczy, aby po zakończonym montażu można było uruchomić silnik, bez najmniejszej obawy o kolizję tłoka z zaworami.

powrot do spisu treści