wynalazki
WarsztatTurboCiekawostkiWynalazkiDojazdPo godzinach
 

Podtytuł

lit.często pada takie pytanie; - jakie auto kupić, żeby się nie psuło??? Odpowiedź jest prosta - żadnego nie kupować, bo każde się psuje i będzie się psuć!!! Przez wiele lat pracy w zawodzie mechanika, napatrzyłem się na różne usterki, awarie i kompletne masakry. Wiele z nich występuje przedwcześnie i to co raz częściej nie z winy użytkownika, tylko na skutek niedopracowania konstrukcji lub oszczędności materiałowych. Dla zobrazowania mojej tezy, przedstawiam uszkodzenie silnika "szmelc-wagen" 2,0 TDi PD /BKD/, które moim zdaniem nie zaistniałoby, gdyby w procesach produkcji zastosowano poprawność technologiczną, o której wspomnę przy omawianiu kolejnych fotografii.

zdjecie zbiorowe

lit.auto cierpiało na kłopoty z rozruchem, zarówno zimnego, jak i ciepłego silnika. Dodatkowo coś pieknie, "świątecznie" dzwoniło w okolicach napędu rozrządu. Odczytane kody błędów, wskazywały brak sygnału z czujnika położenia wałka rozrządu. No, to do dzieła! Naprawa prosta, wymiana czujnika i po sprawie. Lecz po zdemontowaniu osłon napędu rozrządu, rzecz wyglądała już nieco inaczej.

lit.p od kołem pasowym pierwszego wałka rozrządu, dyndała tarcza impulsowa wyróżnika cylindrów. Żeby się do niej dobrać, trzeba rozpiąć rozrząd, zdjąć koło pasowe i piastę osadzoną na wałku rozrządu.Tak wygląda zdemontowana piasta z uszkodzoną tarczą impulsową. Strzałką zaznaczyłem otwarte pęknięcie.

uszkodzone koło rozrządu
piasta koła rozrządu

lit.a tu części składowe bubla. Wybłyszczenia na blaszanej tarczy, są wynikiem bezwałdnego ocierania się o wirującą na wałku piastę.Na piaście widzimy pozostałości zgrzein oderwanych od blaszanej tarczy, to te błyszczące łysiny. Na awersie blachy widać, że swoje przeszła... Rewers () pokazuje dokładnie promieniowe pęknięcia i miejsca po rozerwanych zgrzeinach. Na czerwono zaznaczyłem numer katalogowy, na wypadek nagłej potrzeby zamówienia kolejnego bubla.

lit.w tym miejscu odniosę się do poprawności technologicznej. Krążek blachy walcowanej na zimno (naprężenia walcownicze), z której wytłoczono tarczę impulsową, podlega w procesie obróbki dodatkowym odkształceniom plastycznym. Wyginanie, wycinanie otworów, nagrzewanie przy zgrzewaniu, to nagromadzenie się szeregu naprężeń na stosunkowo małej powierzchni. Do tego dochodzą drgania i przeciążenia podczas wirowania wałka. Pękanie blachy to efekt nagromadzenia się naprężeń, których nie usunięto w procesie produkcji. Za mała średnica osadzenia na piaście i silne przegrzanie twardej blachy, co widać po wielkości zgrzeim na piaście.

uszkodzona tarcza impulsowa
czujnik Holla

lit.tu należy dodać, że oberwana tarcza impulsowa, uszkodziła również czujnik "Halla". To dodatkowy wydatek, jakby jednego było mało.
Ponoć nieszczęścia chodzą parami, stąd w emblemacie marki pojazdu są dwie litery...

lit.zmodyfikowane kółko rozrządu posiada również trzy potężne zgrzeiny i praktycznie niczym nie różni się od poprzednika. Jednak w celu zmniejszenia wpływu drgań na materiał tarczy impulsowej, dodano wkładkę tłumiącą. To ta czarna wkładka na piaście koła.

zmodyfikowane koło rozrządu
 nowe, kompletne koło rozrządu

lit.widok nowego kółka napawa optymizmem. Może ono będzie pracować o wiele dłużej od poprzedniego? Kto to może widzieć, skoro nawet producent ma z tym kłopoty. Za doświadczenia na żywym organiżmie i tak zapłaci klient... forsa

Do następnego razu!

powrot do spisu treści