| | |
|
Budowa koła dwumasowego współpracującego ze skrzynią "DSG". Drogie i zawodne. |
|
| | |
|
Tym razem, to Skoda Octavia II, silnik BKD 2,0 TDi. |
| | |
o napisania tej nieco przydługiej opowiastki skłoniło mnie rozczarowanie, jakiego doznałem po dokonaiu "sekcji" dwumasowego koła zamachowego. Wydawałoby się, że za wysoką cenę dostajemy do ręki produkt wysokiej jakości o dużym zaawansowaniu technologicznym. Nic z tych rzeczy...(Kliknij na foto.) |
|
| o wymontowaniu z pojazdu skrzyni biegów mamy wgląd na jej napęd. Widoczny wałek wieloklinowy łączy się bezpośrednio z wtórną masą wirójącą dwumasowego koła zamachowego. Piasta połączenia wieloklinowego stanowi jednocześnie przegub podatny (pakiet cienkich blaszek stalowych).
W tym typie skrzyń biegów dwa wielotarczowe sprzęgła mokre znajdują się pod blaszaną obudową. Widać ją wyraźnie na zdjęciu. (Kliknij na foto.). |
o rozmontowania koła zabrałem się w następujący sposób. W pierwszej kolejności roznitowa-łem, metodą rozwiercania, nity piasty masy wtórnej. Następnie zamocowałem koło w uchwycie trójszczękowym tokarki i przeciąłem je po obwodzie w okolicach wieńca zębatego. Idzie to opornie, ale przy odrobinie cierpliwości, po kilku ostrzeniach noża przecinaka dobrnąłem do celu. (Kliknij na foto.) |
|
| areszcie obudowa została rozcięta! Można przystąpić do zdemontowania kolejnych elementów. Masę pierwotną, czyli element bezpośredno przykręcony do wału korbowego wraz z wieńcem zębatym, oddzielam od masy wtórnej, na której pozostaje przegub podatny z piastą wieloklinową. (Kliknij na foto.) |
asa wtórna, widoczna na zdjęciu obok, ma obwodowo usytuowane otwory. To tam znajdowały się nity łączące ją z zabierakiem znajdującym się wewnątrz tłumika sprężynowego. Na obwodzie masy wtórnej widzimy wyślizgany, stalowy pierścień ciernego tłumika drgań. (Kliknij na foto.) |
|
| o zdemontowaniu masy wtór-nej widzimy, ułożone po obwodzie, sprężyny przeno-szące główny moment obrotowy i leżacy na nich zabierak z wkładkami poliamidowymi. Całość pokrywa smar grafitowo-molibdenowy. (Kliknij na foto.) |
a zdjęciu obok widać sprężyny tłumika drgań skrętnych - wygięte w łuki leżą w wyprofilowanych rowkach masy pierwotnej. Ponieważ interesuje nas, co kryje wnętrze, trzeba ubrudzić łapki i wyłowić ze smaru resztę części. (Kliknij na foto.)
|
|
| myte części pokazują budowę tłumika sprężynowego. Progresywne działanie tłumika uzyskano poprzez umieszczenie cieńszej sprężyny wewnątrz grubszej. Spręzyny różnią się nie tylko wymiarami, ale i strzałkami ugięcia. W tym przypadku krótsze, wewnętrzne sprężyny mają większą strzałkę ugięcia (są poprostu sztywniejsze od zewnętrznych). (Kliknij na foto.) |
e kółka to nie symbole olimpiady - są elementami obwodowego tłumika ciernego. Jego zadaniem jest wytworzenie wstępnego momentu tarcia pomiędzy elementami masy pierwotnej i wtórnej. Chodzi o to, by nie dochodziło do wzbudznia się drgań w czasie pracy układu na biegu jałowym. Jego wadliwa praca, to odczuwalny wzrost drgań elementów karoserii i hałaśliwość podczas gaszenia i uruchamiania silnika. (Kliknij na foto.) |
|
| ewnętrzny element masy pierwotnej (część przykręcona do wału korbowego) posiada, wytłoczone obwodowo, gniazda na sprężyny tłumika drgań skrętnych. (Kliknij na foto.) |
odobne przetłoczenia posiada odcięta pokrywa tłumika sprężynowego. Te krótkie przetłoczenia na dnie gniazd sprężyn służą do obsadzenia wieńca zębatego na zewnątrz koła. (Kliknij na foto.) |
|
| tym miejscu dochodzimy do sedna tematu, a mianowicie przyczyny niesprawności koła. Sprężyny ułożone w swych gniazdach wykazują luz obwodowy około 12-13mm pomiędzy wytłoczonymi oporami. (Kliknij na foto.) |
aki sam luz występuje po włożeniu pomiędzy końce sprężyn zabieraka masy wtórnej. (Kliknij na foto.) |
|
| omawianym przypadku, nadmierny luz obwodowy sprężyn i zabieraka powodował duże wibracje układu napędowego. Drgania silnika, na wolnych obrotach, przenosiły się z układu napędowego na karoserię, siedzenia i kierownicę. To bardzo nieprzyjemne uczucie. Wkładki cierne widoczne na zdjęciu nie były w stanie wyhamować cyklicznie przesuwających się mas. (Kliknij na foto.) |
akie i podobne uszkodzenia kół dwumasowych, to zjawisko masowe. Należy dodać, że sprężyny tłumika drgań skrętnych przenoszą cały moment obrotowy z wału silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Nierzadko są to setki niutonometrów. Każda sprężyna "obsiada", to normalne w mechanice. Jednak pozostaje pytanie; dlaczego proste w konstrukcji koło dwumasowe, jest kilkakrotnie droższe od bardziej skomplikowanych odpowiedników współpracujących z manualnymi skrzyniami biegów ??? |
|
|
|