wynalazki
WarsztatTurboCiekawostkiWynalazkiDojazdPo godzinach
 

Podtytuł

Budowa koła dwumasowego współpracującego ze skrzynią "DSG".
Drogie i zawodne.

prezentacja

Tym razem, to Skoda Octavia II, silnik BKD 2,0 TDi.

lit.do napisania tej nieco przydługiej opowiastki skłoniło mnie rozczarowanie, jakiego doznałem po dokonaiu "sekcji" dwumasowego koła zamachowego. Wydawałoby się, że za wysoką cenę dostajemy do ręki produkt wysokiej jakości o dużym zaawansowaniu technologicznym. Nic z tych rzeczy...(Kliknij na foto.)

Kliknij aby powiększyć!
Kliknij aby powiększyć!

lit.po wymontowaniu z pojazdu skrzyni biegów mamy wgląd na jej napęd. Widoczny wałek wieloklinowy łączy się bezpośrednio z wtórną masą wirójącą dwumasowego koła zamachowego. Piasta połączenia wieloklinowego stanowi jednocześnie przegub podatny (pakiet cienkich blaszek stalowych). W tym typie skrzyń biegów dwa wielotarczowe sprzęgła mokre znajdują się pod blaszaną obudową. Widać ją wyraźnie na zdjęciu. (Kliknij na foto.).

lit.do rozmontowania koła zabrałem się w następujący sposób. W pierwszej kolejności roznitowa-
łem, metodą rozwiercania, nity piasty masy wtórnej. Następnie zamocowałem koło w uchwycie trójszczękowym tokarki i przeciąłem je po obwodzie w okolicach wieńca zębatego. Idzie to opornie, ale przy odrobinie cierpliwości, po kilku ostrzeniach noża przecinaka dobrnąłem do celu. (Kliknij na foto.)

Kliknij aby powiększyć!
Kliknij aby powiększyć!

lit.nareszcie obudowa została rozcięta! Można przystąpić do zdemontowania kolejnych elementów. Masę pierwotną, czyli element bezpośredno przykręcony do wału korbowego wraz z wieńcem zębatym, oddzielam od masy wtórnej, na której pozostaje przegub podatny z piastą wieloklinową. (Kliknij na foto.)

lit.masa wtórna, widoczna na zdjęciu obok, ma obwodowo usytuowane otwory. To tam znajdowały się nity łączące ją z zabierakiem znajdującym się wewnątrz tłumika sprężynowego. Na obwodzie masy wtórnej widzimy wyślizgany, stalowy pierścień ciernego tłumika drgań. (Kliknij na foto.)

Kliknij aby powiększyć!
Kliknij aby powiększyć!

lit.po zdemontowaniu masy wtór-
nej widzimy, ułożone po obwodzie, sprężyny przeno-
szące główny moment obrotowy i leżacy na nich zabierak z wkładkami poliamidowymi. Całość pokrywa smar grafitowo-molibdenowy. (Kliknij na foto.)

lit.na zdjęciu obok widać sprężyny tłumika drgań skrętnych - wygięte w łuki leżą w wyprofilowanych rowkach masy pierwotnej. Ponieważ interesuje nas, co kryje wnętrze, trzeba ubrudzić łapki i wyłowić ze smaru resztę części.
(Kliknij na foto.)


Kliknij aby powiększyć!
Kliknij aby powiększyć!

lit.umyte części pokazują budowę tłumika sprężynowego. Progresywne działanie tłumika uzyskano poprzez umieszczenie cieńszej sprężyny wewnątrz grubszej. Spręzyny różnią się nie tylko wymiarami, ale i strzałkami ugięcia. W tym przypadku krótsze, wewnętrzne sprężyny mają większą strzałkę ugięcia (są poprostu sztywniejsze od zewnętrznych).
(Kliknij na foto.)

lit.te kółka to nie symbole olimpiady - są elementami obwodowego tłumika ciernego. Jego zadaniem jest wytworzenie wstępnego momentu tarcia pomiędzy elementami masy pierwotnej i wtórnej. Chodzi o to, by nie dochodziło do wzbudznia się drgań w czasie pracy układu na biegu jałowym. Jego wadliwa praca, to odczuwalny wzrost drgań elementów karoserii i hałaśliwość podczas gaszenia i uruchamiania silnika. (Kliknij na foto.)

Kliknij aby powiększyć!
Kliknij aby powiększyć!

lit.wewnętrzny element masy pierwotnej (część przykręcona do wału korbowego) posiada, wytłoczone obwodowo, gniazda na sprężyny tłumika drgań skrętnych. (Kliknij na foto.)

lit.podobne przetłoczenia posiada odcięta pokrywa tłumika sprężynowego. Te krótkie przetłoczenia na dnie gniazd sprężyn służą do obsadzenia wieńca zębatego na zewnątrz koła. (Kliknij na foto.)

Kliknij aby powiększyć!
Kliknij aby powiększyć!

lit.w tym miejscu dochodzimy do sedna tematu, a mianowicie przyczyny niesprawności koła. Sprężyny ułożone w swych gniazdach wykazują luz obwodowy około 12-13mm pomiędzy wytłoczonymi oporami. (Kliknij na foto.)

lit.taki sam luz występuje po włożeniu pomiędzy końce sprężyn zabieraka masy wtórnej. (Kliknij na foto.)

Kliknij aby powiększyć!
Kliknij aby powiększyć!

lit.w omawianym przypadku, nadmierny luz obwodowy sprężyn i zabieraka powodował duże wibracje układu napędowego. Drgania silnika, na wolnych obrotach, przenosiły się z układu napędowego na karoserię, siedzenia i kierownicę. To bardzo nieprzyjemne uczucie. Wkładki cierne widoczne na zdjęciu nie były w stanie wyhamować cyklicznie przesuwających się mas. (Kliknij na foto.)

lit.takie i podobne uszkodzenia kół dwumasowych, to zjawisko masowe. Należy dodać, że sprężyny tłumika drgań skrętnych przenoszą cały moment obrotowy z wału silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Nierzadko są to setki niutonometrów. Każda sprężyna "obsiada", to normalne w mechanice. Jednak pozostaje pytanie; dlaczego proste w konstrukcji koło dwumasowe, jest kilkakrotnie droższe od bardziej skomplikowanych odpowiedników współpracujących z manualnymi skrzyniami biegów ???

Kliknij aby powiększyć!
powrot do spisu treści

Poprawny CSS!