|
Są tacy pośród nas, którzy przenieśli zainteresowania z dzieciństwa do wieku dorosłego. Uważa się ich za wieczne dzieci, a ja widzę w nich dorosłych ludzi z pasją - MODELARZE. |
|
|
awno nie miałem takiej ciekawej roboty tokarskiej. Kolega - modelarz zlecił mi wykonanie zestawów kołowych do modelu wagonu kolei wąskotorowej. Dostarczył również pocięty materiał i rysunki techniczne kół i osi zestawów. Pracę rozpocząłem od planowania pociętych krążków stali do grubości 21mm. Następnie w każdym obrabianym krążku nawiercam nakiełek, który wyznacza oś koła i umożliwia dokładne wiercenie i powiercanie otworu na czop osi zestawu. |
o wywierceniu otworu Ø14mm roztaczam go do wymiaru Ø14,9 i rozwiercam rozwiertakiem stałym Ø15H7. To pasowanie będzie niezbędne do skurczowego osadzenia koła na czopie osi, ale o tym jeszcze wspomnę. Kolejną opercją, jest podtoczenie czoła (pocienianie przekroju). Po wykonaniu wspomnianych operacji zmieniam mocowanie krążków. Osadzam je na dopasowanym i wycentrowanym czopie zakończonym gwintem. W tej pozycji wykonuję wstępne obtoczenie tworzącej walca do Ø101mm. | |
| bieranie naddatku z bieżni kół i wstępne formowanie obrzeży, to kolejne fazy obróbki, które powoli kształtują przyszłe koła. Wyciągnięcie obrzeża pod kątem 18º, jest dość upierdliwe, ale nie niemożliwe - daję radę... |
o wytoczeniu i zaokrągleniu krawędzi obrzeża uzyskałem wstępny kształt i wymiary koła. Powierzchnia toczna w dalszym ciągu pozostaje walcowa. Kolejna operacja pozwoli na nadanie bieżni odpowiedniej zbieżności (stożkowatości). | |
| ieniec koła staczam od obrzeża, w kierunku zewnętrznym bieżni pod kątem 3º. Suport narzędziowy skręcony na obrotnicy i posuw "sanek" ręczny. Na tym zakończyłem obróbkę kółek, które odłożyłem na bok... |
olejnym etapem prac są osie zestawów kołowych. Toczę je z pręta Ø18mm. Pocięte i splanowane odcinki nawiercam tworząc nakiełki, w których zamucuję obrabiany materiał w kłach tokarki. Toczenie osi w kłach daje możliwość zachowania osiowości obróbki - eliminuje nieosiowość ("bicie"). | |
| a zakończenie obróbki osi wykonuję na ich końcach gwinty M8x1. Posłużą one wraz z nakrętkami do zabezpieczenia łożysk zestawów tocznych. |
eraz czas na montaż zestawów. Wspomniałem wcześniej, że koła będą osadzane skurczowo na czopach osi. W tym celu czopy wytoczyłem z naddatkiem 4-5µm, a otwory w kołach w tolerancji H7. Po rozgrzaniu kół do temperatury około 200 ºC wcisnąłem osie w piasty kół. Po ostygnięciu potrzeba będzie nacisku kilkuset kilogramów, aby przy próbie demontażu na zimno wycisnąć oś z piasty koła. | |
| ołączone elmenty zestawu podaję jeszcze jednej obróbce. Zestawy mocuję w kłach tokarki i obtaczam stożkowe bieżnie kół na ten sam wymiar. Ta końcowa operacja zapewni poprawność geometrii kół i symetrię zestawu. |
jescze specjalnie dorobione podkładki i nakretki M8x1. Teraz zestawy są gotowe do zamontowania w wagonie. | |
|
|